PRUNERA VERMELLA



NOM DE L'ARBRE: PRUNERA VERMELLA  Prunus cerasifera ‘Atropurpurea'

 ON L’HEM VIST



Al carrer Pare Poch



ORIGEN DE L’ARBRE 
Varietat de conreu d’una espècie de prunera, de la família de les rosàcies, originària de l’Àsia Menor i del Caucas.



CARACTERÍSTIQUES DE L’ARBRE
 · Arbre de fulla caduca, no massa alt (pot arribar als 6 metres).
· La capçada és arrodonida.
· Té el tronc marró fosc i l'escorça llisa quan l'arbre és jove i més rugosa a mida que es va fent gran.
· Viu molt bé tant en regions temperades com fredes.
· Floreix a finals d'hivern amb moltes flors de pètals rosats.
· Les fulles surten després de les flors. Són ovalades amb els marges dentats i vermelles; amb el temps es tornen morades.
· El fruit és una pruna vermella no massa gran, anomenada també drupa vermella. Manté semblances amb les cireres, dolça i amb pinyol.






ALTRES INFORMACIONS-CURIOSITATS
Aquesta espècie és molt apreciada com a ornamental pel contrast de color del seu fullatge amb el de les altres plantes; la floració també n'és espectacular.
Dels fruits se'n fan melmelades.


PROCÉS
Comencem en rotllana: QUÈ ÉS UNA PRUNERA VERMELLA?
- El nostre arbre
- Està al carrer
- Té fulles vermelles
Això ho tenim molt clar. Però quan hem de contestar algunes preguntes la cosa es complica:
creixen?, com ho fan? mengen? per on mengen? què mengen? per què serveixen? es un ésser viu? com podem tenir cura d'un arbre? què no li deu agradar que li fem?...

El punt de partida és un conte: youtube: EL VIEJO ÁRBOL.

Sortim a veure les pruneres que tenim al costat de l'escola i després busquem semblances i diferències amb l'arbre del conte.


mirem les pruneres

La següent activitat és dibuixar la prunera al natural. És una tasca una mica complicada ja que utilitzarem diferents tècniques: el dibuix en llapis, el resseguim amb retolador, el pintem amb ceres i li fem un fons amb témpera aigualida!!


dibuix prunera


Hem descobert que els arbres tenen arrels i al pati hi ha una morera que se li poden veure una mica. Alguns comencen a preguntar a mares, pares, avis, àvies...
Ara ja sabem que a sota terra tenen les arrels, que són com les mans de l'arbre i que li serveixen per "menjar" l'aigua i per aguantar-se.
Però la funció més important de l'arbre ens l'explica una companya de P5: els arbres són importants perquè netegen l'aire! Així respirarem aire net.


rotllana pruneres


Com que tenim la prunera al costat de l'escola el podem observar des del pati. Aconseguim unes quantes fulles i fem algunes activitats.
Les mirem de ben aprop, amb les lupes:


fulles amb lupes


Les aixafem


aixafem fulles


Provem si pinten tal i com hem fet aquest trimestre a la parada de pintures rupestres amb altres materials extrets de la natura


les fulles pinten?


L'Unai ha trobat un fruit al terra al costat de la prunera. En un primer moment pensem que és una cirera, però... si la pomera fa pomes, la prunera fa cireres? Busquem la informació a l'ordinador i veiem que es tracta d'una pruna. La tallem, l'olorem i la mirem amb l'ajuda altra cop de les lupes. Cal dir que tenia molt suc i no gaire "bona pinta";  ningú ha fet l'intent de tastar-la.


observem la pruna


Avui farem la prunera però una mica com les de debò. Preparem tot el que necessitem i procedim a fer l'obra d'art: una base de cartró, un tronc i una capçada que serà la combinació de fang i fulles. Hem tingut força feina a fer-la aguantar dreta!


fem fang


També hem anat a la biblioteca de l'escola a veure què més descobríem dels arbres. Com que ja en sabem algunes coses, trobàvem per tot arreu branques, fulles de diferents formes, arrels... Això sí, ho havíem de fer en parella i podíem triar amb quin company/a volíem compartir aquella estona.


anem a la biblioteca


Cada vegada que aprenem alguna cosa nova, l'escrivim en un full i ho enganxem en un mural a l'aula. Cada dia anem repassant el què ja sabem i en ocasions ens sorgeixen preguntes noves.


escrivim en el mural


Això és el que hem après del nostre arbre:

- LES PRUNERES TENEN ARRELS
- LES ARRELS AGUANTEN ELS ARBRES
- LES ARRELS SÓN COM LES SEVES MANS I LA SEVA BOCA
- NO ELS HI AGRADA QUE HI FEM PIPÍ
- EL TRONC DE LA PRUNERA ÉS FINET QUAN LA PRUNERA ÉS PETITA
- EL TRONC TÉ FORATS
- ALGUNES PRUNERES ESTAN TORÇADES
- TENEN FULLES VERMELLES
- TENEN CAPÇADA
- ELS ARBRES NETEGEN L'AIRE










I ja només ens queda anar a clavar el cartell que hem preparat amb un codi QR per tal que tothom que vulgui pugui veure com hem treballat aquesta última setmana.




P3B plantem cartell











VÍDEOS/FOTOS

INVESTIGADORS

Laia Aguado, Lluc Arimon, Toni Banús, Uriel Barrós, Nadia Franquet, Ivet Garcia, Aina Giménez, David Gómez, Chloe González, Laia Grau, Aaron López, Jana Marin, Unai Montemayor, Eloi Montserrat, Clàudia Moragrega, Tomàs Nadal, Roger Parés, Lucía Peñalver, Maria Rodríguez, Marc Safont, Paula Tinoco, Paula Torrejón, Neithan Valeri, Júlia Vila, Júlia Vilanova, Jordi Vilaró.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...